Tuesday, March 2, 2010

"Ponteng"


Memang bukan perkara yang baru..tinggal lagi masa aku ponteng dulu,aku gi masjid(bukan lawak!). Dan aku ingat masa tu aku ponteng sebab tak ngam dengan cikgu tu.

Kawan??memang ramai yang ajak ponteng,main game,snuker tapi aku tak ikut pulak. Walaupun bukan lah pelajar terbaik/cemerlang tapi aku tau apa dan kenapa aku buat.Jadi aku rasa sama aja samada aku,kawan2 aku dulu dan budak2 sekarang...tak ada bezanya.Kita semua tau apa yang kita buat dan apa keburukan/kebaikan nya dari apa yang kita perbuat....

Salahkan pada aktiviti yang 'kurang menarik' selepas exam...?(alasan ibubapa terhadap masalah ponteng...)

??...bijak betul mak bapak skarang!

Dulu masa aku skolah,bapak aku hantar,sampai skolah,jumpa cikgu,pastu bapak aku pesan kat cikgu tu...."nak buat apa buatlah ye cikgu,jangan patah/mati dah lah,janji anak saya jadi orang..."(memang best la masa tu...hmmm)

Skarang pulak bila makbapak hantar anak pun ada pesan jugak.."kalau you all berani sentuh anak i...buat lah..you tak kenal i siapa ke??!

What is this.?
What is wrong with us?

Parents...come on la...jangan pandang diri kita ni 'hebat' sangat...kononnya duit kita ni tak habis thats why kita pikir anak kita BODOH pun tak pa sebab nanti bleh hidup ngan duit kita yang tak habis2 tu....!

Jangan pikir kita ada company besar jadi anak bleh kurang ajar ngan cikgu..exam fail pun takpa nanti just sambung perusahaan ayah...get real man!wake up la!

Kalau anak tu tak di didik dengan akhlak yang baik,ilmu yang bermanfaat dan pendidikan yang selayaknya...ingat berapa hari sangat la duit kita yang tak habis2 tu boleh licin..????company kita tu pun abih dia pi jual kat orang...!

Sedar lah..kita ni tak sehebat mana,banyak bodohnya,banyak jahilnya;dan kita ini tidak abadi..apa yang kita bina pun tidak abadi.



Dulu aku pun jahat..tapi AKU TAK KURANG AJAR!

1 comment: