Sunday, March 21, 2010

SULIT

Ada orang suka..kengkadang ada yang merungut..leceh lah itulah ini lah..bila tak hujan pun bising jugak..memang pelik la kita ni..tak pernah cukup..semua kita nak..anak tak kata sesiapa, kecuali diri sendiri...!


Memang agak susah nak mengaku diri kita ni teruk,lemah,demanding tetapi itu lah hakikatnya..kalau anak perati diri anak sendiri pun,bila susah tadah tangan mintak doa mintak makbul..bila ok sikit je, hmmm sendiri mau ingat lah.


Yg anak terpesona ialah bila membaca kisah para sahabat Baginda Rasulullah dan kisah para2 auliya',kuat nya azam dan tekad mereka,kuatnya iman mereka..ya Allah...sampai tak ada penggantungan pada makhluk lain lagi dah....melainkan ALLAH.


Cermin diri anak pula..jauh!


Bila la anak nak rasa apa yang dirasai oleh mereka yg terdahulu,para sahabat,para solehin,para abid yg mana bila di sebut nama Allah aja ; terus pucat ketakutan(taqwa).

Kita pulak lain,berani main sumpah nama Allah utk benda2 yang salah..jauh sungguh. Kalu buat baik pulak ,sekejap je,pastu hmmm ke laut. Itulah hasilnya bila terlalu lama di didik oleh nafsu...dari mula kenal dunia hingga kini..semuanya atas nasihat nafsu.!perintah nafsu!


memang boleh solat,zakat,puasa tapi...akan tetap di bawah jagaan nafsu! lipat je sejadah, hilang ingatan pada Allah. Bukak kupiah je, mata meliar tengok yang bukan2..


Wahai Tuhan yang Maha Halus ciptaannya

Wahai Tuhan yang sentiasa melepaskan daripada kesulitan

Wahai Tuhan yang Maha Menolong mereka yang minta tolong

Wahai Tuhan yang hukumnya pasti akan terjadi bila Dia menghukum.

Lepaskanlah kami daripada kesulitan ini.

Sesungguhnya kesulitan ini telah berat ke atas kami

Dan mustajabkanlah doa kami dengan kemurahan hati Mu

Wahai Tuhan yang Maha Bermurah hati Engkau lah Tuhan kepada mereka yang bermurah hati,

kami bermohon kepada Mu kelembutanMu dengan segera

Wahai Tuhan yang Maha Penyantun Engkaulah Tuhan kepada mereka yang bersopan santun,

No comments:

Post a Comment